Stress verminderen – 5x tips voor minder stress

stress verminderen

Stress verminderen – 5x tips voor minder stress

Heb jij veel stress? Jij bent zeker niet de enige! Alleen in Nederland heeft al meer dan de helft van de bevolking last van stress. Stress is funest voor je lichaam en je kunt er veel klachten door krijgen. Stress verminderen in zo’n situatie is een must. Toen ik vorig jaar thuis kwam te zitten met een burn-out heb ik veel geleerd over hoe ik beter met stress kan omgaan en wat ik kan doen om stress te verminderen. Vandaag geef ik je 5x tips voor minder stress. Lees je mee?

stress verminderen

Wat is stress?

Wat is stress nu eigenlijk? Stress is een bepaalde druk of spanning die je voelt in je lichaam. Een teveel aan spanning of druk levert stress op. Dit hoeft niet altijd slechte stress te zijn maar dit kan het wel worden als je er niet op tijd bij bent.

Gezonde stress

Gezonde stress is de spanning die je voelt voor een bepaald examen, deadline op je werk of een sollicitatie. Dit neemt ook weer af zodra een gebeurtenis voorbij is.

Ongezonde stress

Je spreekt van ongezonde stress als je lichaam geen tijd heeft om te herstellen. Je gaat continue maar door en hebt geen tijd voor ontspanning, je maakt overuren op het werk of met je studie en in het weekend zit je volgepland met allerlei verplichtingen. Hierdoor heb je geen tijd om voor jezelf iets te doen wat jij leuk vindt. De batterij laad niet meer op en je kan lichamelijke klachten krijgen zoals: concentratieproblemen, angst-en paniekaanvallen, stemmingswisselingen, slaapproblemen en een druk op de borst. Ook kun je last hebben van rug- en nekklachten.

stress verminderen

Stress verminderen, hoe dan?

Het leren luisteren naar je lichaam is het belangrijkste bij stress. Je moet op tijd ingrijpen om ziektes te voorkomen. Stress verminderen is makkelijker dan je denkt. Je moet alleen jezelf proberen op de eerste plek te zetten. Ik geef je in dit artikel 5x tips om stress te verminderen.

1) Houd een vast slaapritme aan

Rust is belangrijk voor je lijf! Zorg dus dat je genoeg slaapt en het liefst op vaste tijden. De uren die je voor 12 uur ‘s nachts slaapt, zijn de belangrijkste uren. Een gemiddeld mens heeft tussen de 7-9 uur slaap per nacht nodig. Als je doordeweeks werkt ga je bv. om 22.00 uur naar bed en sta je om 6.30 uur op.

2) Ga aan de slag met ademhalingsoefeningen

Veel mensen letten niet op hun ademhaling. Wanneer je last hebt van veel stress heb je vaak een hoge en snelle ademhaling. Een buikademhaling is het allerbeste. Je ademt langzaam in via de neus en langzaam weer uit via de mond. Je zet hierbij de buik uit. Het is even oefenen om op een andere manier te gaan ademhalen maar het gaat je zoveel helpen. Na een paar ademhalingsoefeningen merk je al verschil!

3) Beweging

Sporten is goed voor je lichaam en geest! Zeker als je iemand bent die last heeft van veel stress is beweging belangrijk. Dit betekent niet dat je gelijk een abonnement bij de sportschool hoeft af te sluiten. Wandelen is ook al goed!

Zorg ervoor dat je iedere dag minstens een half uur buiten bent en even gaat wandelen om te ontspannen. Dit vind ik zelf ook één van de fijnste dingen om te doen als ik last heb van stress. Even een uurtje wandelen in het bos om mijn hoofd leeg te maken. Ook Yoga is een fijne manier om je lijf en geest te ontspannen. Dit kun je eventueel ook gewoon thuis doen! Zelf volg ik vaak op YouTube Yoga with Adriene.

4) Gezond eten

Vaak gaan we bij stress minder eten. Sommige mensen gaan juist meer snacken en grijpen naar de verkeerde dingen zoals vet eten, suikers en cafeïne. Gezond eten is erg belangrijk. Voeding die goed is om stress te verminderen is o.a.: aardappelen, peulvruchten, rijst, groente en fruit waar veel antioxidanten in zitten. Maar ook spinazie, volle granen, avocado’s, vis met omega-3, noten, pure chocolade en yoghurt passen in een gezond voedingspatroon. Deze voedingsmiddelen zorgen er ook voor dat je lichaam gezond blijft en je beter kunt presteren.

5) Minder moeten van jezelf

Ook een hele belangrijke in dit lijstje: minder moeten van jezelf! Vaak leggen wij dit onszelf op. Zo moeten we afvallen, e-mails beantwoorden, blogs schrijven, boodschappen doen, sporten, stofzuigen etc. Ik betrap mijzelf er ook nog vaak op. Wel merk ik dat ik er veel beter mee om kan gaan dan een jaar geleden. Ligt er iemand wakker van als ik vandaag niet stofzuig maar dit op een ander moment doe? Het antwoord is: nee!

Teveel moeten zorgt namelijk weer voor stress. En dat willen we juist verminderen. Maak voor jezelf een lijstje met dingen die echt niet kunnen wachten. Stel prioriteiten en ben vooral wat liever voor jezelf!

Heb jij vaak last van stress? En grijp jij op tijd in om stress te verminderen?

7 Reacties

  1. 22 mei 2019 / 08:53

    ik heb best wel veel last van stress..
    Ademhalingsoefeningen wil ik zeker meenemen, lijkt mij een fijne manier om meer de stress onder controle te krijgen.
    Liefs,
    Evelien

  2. 22 mei 2019 / 11:43

    Ik ervaar ook stress en heb daarvoor ook hulp gezocht. Ademhalingsoefeningen en mindfullness doe ik nu regelmatig en helpt zeker. Ook probeer ik niet teveel hooi op mijn vork te nemen en nee te leren zeggen.

    • Marloes
      Auteur
      26 mei 2019 / 16:52

      Super goed van je Darina! Zelf heb ik er vorig jaar ook hulp bij gekregen. Heeft mij enorm geholpen! En vaker NEE zeggen inderdaad :).

  3. 22 mei 2019 / 12:27

    Mooie tips! Vooral minder moeten van mezelf en genoeg slaap pakken zijn dingen waar ik echt nog aan moet werken.

    • Marloes
      Auteur
      26 mei 2019 / 16:51

      Ja last soms he? Ik loop er ook soms tegenaan hoor!

  4. 25 mei 2019 / 23:26

    Je hebt fijne tips gegeven, ik moet van mezelf eigenlijk gewoon gezond eten, tevreden zijn met mezelf en dan ben ik al een stuk minder gestressed.

    • Marloes
      Auteur
      26 mei 2019 / 16:50

      Dankjewel lieverd! Ja dat is ook erg belangrijk inderdaad! X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: